Webbkarta

Support för licensansvariga

Nedan finns en sammanställning av de vanligaste ställda frågorna med svar. Finner du inget svar där är du välkommen att maila din fråga till licenssamordningsfunktionen på licensadmin@gu.se

FAQ - vanliga frågor och svar

1. Vilken sida ska jag gå till för att köpa licenser hos Atea?
Svar: https://www.atea.se/ Klicka sedan på "Licensportalen" i den övre menyraden. Sedan kan du filtrera fram vilken licens det är du vill köpa (gäller Adobe- och Microsoft-licenser). Behöver du köpa andra licenser, så kontakta Atea på Tel. 020 - 44 66 05, E-post: licens@atea.se.

2. Varför kan jag inte logga in i Ateas rapportsystem?
Svar: Ett vanligt fel är att man inte skriver hela sitt ID eller skriver med mellanslag. ID består av ordet "site" och ett nummer, t.ex. site659. Skriv INTE mellanslag mellan "site" och nr när du anger ditt ID. Hör av dig till licensadmin@gu.se om du ändå inte kommer in. 

3. Hur hämtar jag hem programvara, på vilken adress?
Svar: Adressen till programservern är pgmserv.chalmers.se. Det går att hämta program via webbsidan pgmserv.chalmers.se men också genom att montera programserverns diskar från både Mac och PC. För mer information följer du denna länk.

4. Hur vet jag att ordern gått iväg till Atea?
Svar: Orderbekräftelse kommer till din mailadress.

5. När måste jag köpa licensen för en programvara jag installerat och som skall betalas för? (avser främs Adobe och Microsoft)
Svar: Inköp av licens skall ske i samband med installation (i den mån det är en programvara som skall rapporteras/betalas). Följ denna länk för mer information om rapportering. Läs också avtalsvillkoren för respektive programvara.

6. Hur gör jag när jag skall göra en order?
Svar: Följ denna länk för mer information.

7. Hur kontaktar jag som licensansvarig Ateas licensgrupp direkt?
Svar: Tel. 020 - 44 66 05, E-post: licens@atea.se.

8. För vilka personer gäller licensavtalen?
Svar: Se avtalsinformation för respektive programvara. I allmänhet omfattar licensavtalen endast högskoleägd utrustning som används av anställda eller studenter. Ibland gäller även licenserna anställdas och studenters användning i hemmet i privat eller högskoleägd utrustning. I de fall anställda omfattas av hemanvändning skall användningen avse sysslor för GU, och alltså inte privat användning. I de fall anställda och studenterna omfattas av hemanvändning står detta i den detaljerade informationen om varje leverantör/produkt. På sjukhusen gäller generellt att utrustningen skall vara GU-ägd och licensen användas av personer som arbetar för GU i sin huvudsakliga gärning. I andra fall skall kommunen/regionen betala licensen.

9. Får samma licens även användas hemma?
Svar: Endast i det fall detta anges i avtalsvillkoren här i licenswebben. Annars skall även hemmalicensen rapporteras/betalas och den får då endast användas i tjänsten.

10. Får en och samma licens användas i en stationär dator och en bärbar?
Svar: Endast i de fall detta anges i villkoren.

11. Vad betyder de olika begreppen i prislistan för Microsoft Select?
Svar finns i den ordlista som vi fått av Microsoft.

12. Jag kan inte ansluta min dator till programservern trots att jag följer anvisningarna :-(
Svar: Ta kontakt med oss via licensadmin@gu.se.
 

Sidansvarig: Lennart Jareteg|Sidan uppdaterades: 2010-08-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vad är kakor?